تمشک اوجی

می نویسم پس هستم

می نویسم پس هستم

آخرین مطالب
پیوندها

Ali-Ashraf Fathi

Shared publicly  -  Dec 1, 2014
 
آخرین مرجع تقلیدی که در عزایش تعطیل عمومی اعلام شد

بیست سال پیش در چنین روزهایی مرحوم آیت‌الله‌العظمی محمدعلی اراکی در سن 103 سالگی درگذشت و پس از وفات وی بود که نسل کنونی مراجع شیعه عهده‌دار این مقام دینی - حوزوی شدند. آیت‌الله اراکی جزو آخرین بازماندگان حلقه درس مؤسس حوزه علمیه قم بود و پس از وفات امام خمینی در سال 1368 گروهی از شاگردان وی تصمیم گرفتند مقلدان امام را به سمت آقای اراکی سوق دهند. گفته می‌شود که این تصمیم به دلیل برخی اختلافات فکری مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی با این دسته از شاگردان امام اتخاذ شده بود. پس از وفات آقای گلپایگانی در آذر 1372 آقای اراکی به عنوان تنها مرجع شاخص حوزه قم مطرح شد، ولی ایشان که از آقای گلپایگانی کهنسال‌تر بود، یک سال بعد از دنیا رفت.
آیت‌الله اراکی آخرین مرجع تقلید بزرگی بود که در رسانه‌های رسمی ایران با عنوان «آیت‌الله‌العظمی» از وی یاد می‌شد و در وفات وی نیز دولت هاشمی تعطیل عمومی اعلام کرد. بعد از وی مراجع بزرگی همچون حضرات آیات عظام تبریزی، فاضل لنکرانی، بهجت و منتظری در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد از دنیا رفتند، ولی به دلیل تیرگی روابط این دولت با مراجع تقلید شیعه، در وفات هیچ مرجع تقلیدی تعطیل عمومی اعلام نشد. این در حالی است که دولت احمدی‌نژاد برای مرگ وزیر کشور جاعل و معزول خود ( دکتر کردان) در استان مازندران عزای عمومی اعلام کرده بود.
یکی از اتفاقات مهم در جریان رحلت آیت‌الله اراکی، جان باختن تعدادی از شرکت‌کنندگان ایرانی و غیرایرانی در تشییع جنازه وی بود که به دلیل ازدحام شدید جمعیت، به طرز دلخراشی جان خود را از دست دادند.
۹۳/۰۹/۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
تمشک اوجی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی