تمشک اوجی

می نویسم پس هستم

می نویسم پس هستم

آخرین مطالب
پیوندها

لعن 4 مرد و 4 زن توسط امام صادق ع

جمعه, ۲۶ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶ ب.ظ

امام صادق ع در سجده 4 مرد و 4 زن رو لعن میکردند.

اون 3 تا :) + معاویه + دو زن پیامبر+ مادر و خواهر معاویه


اصل حدیث و آیه مربوط به آن در ادامه مطلب مشاهده کنید.


ت.ض:  منبع حدیث از کتب اربعه شیعه می باشد.


تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) ؛ ج‏2 ؛ ص321

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بَزِیعٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ وَ أَبِی سَلَمَةَ السَّرَّاجِ قَالا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ یَلْعَنُ‏ فِی‏ دُبُرِ کُلِ‏ مَکْتُوبَةٍ أَرْبَعَةً مِنَ‏ الرِّجَالِ‏ وَ أَرْبَعاً مِنَ‏ النِّسَاءِ- التَّیْمِیَ‏ وَ الْعَدَوِیَّ وَ فُعْلَانَ وَ مُعَاوِیَةَ وَ یُسَمِّیهِمْ وَ فُلَانَةَ وَ فُلَانَةَ وَ هِنْدَ وَ أُمَّ الْحَکَمِ أُخْتَ مُعَاوِیَةَ.

________________________________________
طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، 10جلد، دار الکتب الإسلامیه - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

توضیحات سایت 313 امیر:

خلیفه‌ی اول، به بنی‌تیم منسوب است و خلیفه‌ی دوم به بنی‌عدی. نام خلیفه‌ی سوم نیز بر وزن فُعلان است و آن دو زن نیز یادآور آن دو همسر نبی (همسران نوح و لوط علیهماالسلام) که کلام خدا درباره‌ی آنان (سورةالتحریم آیة10) شایان تدبر است و نقل شأن نزول آیات ماقبل، شایان تفکر.


ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ کَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ (سورةالتحریم آیة10)

خدا براى کافران، زن نوح و زن لوط را مثل زده که تحت سرپرستى و زوجیت دو بنده شایسته از بندگان ما بودند، ولى [در امر دین و دین‏دارى‏] به آن دو [بنده شایسته ما] خیانت ورزیدند، و آن دو [پیامبر] چیزى از عذاب خدا را از آن دو زن دفع نکردند و [هنگام مرگ‏] به آن دو گفته شد: با وارد شوندگان وارد آتش شوید. (10)

تفسیر آیه:

در این آیه به ماجراى همسران پیامبر ص بازمى‏گردد، و براى اینکه درس عملى زنده اى به آنها بدهد به ذکر سرنوشت فشرده دو نفر از زنان بى ‏تقوا که در خانه دو پیامبر بزرگ خدا بودند، و سرنوشت دو زن مؤمن و ایثارگر که یکى از آنها در خانه یکى از جبارترین مردان تاریخ بود مى‏پردازد.

نخست مى‏ فرماید:" خداوند مثلى براى کافران زده است، مثلى به همسر نوح و همسر لوط" (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ) «1».

" آنها تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خیانت کردند" (کانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما).

" اما ارتباط آنها با این دو پیامبر بزرگ سودى به حالشان در برابر عذاب الهى نداشت، و به آنها گفته شد که وارد در آتش شوید همراه کسانى که وارد مى‏ شوند" (فَلَمْ یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ قِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ‏).

و به این ترتیب به دو همسر پیامبر اسلام ص که در ماجراى افشاى‏ اسرار و آزار آن حضرت ص دخالت داشتند هشدار مى‏ دهد که گمان نکنند همسرى پیامبر ص به تنهایى مى ‏تواند مانع کیفر آنها باشد، همانگونه که رابطه همسران نوح و لوط، به خاطر خیانت، از خاندان نبوت و وحى قطع شد، و گرفتار عذاب الهى شدند.

و در ضمن هشدارى است به همه مؤمنان در تمام قشرها که پیوندهاى خود را با اولیاء اللَّه در صورت گناه و عصیان مانع عذاب الهى نپندارند.

در بعضى از کلمات مفسران آمده است که اسم همسر حضرت نوح" والهة" و اسم همسر حضرت لوط" والعة" بوده است‏ «1» و بعضى عکس این را نوشته‏اند، یعنى نام همسر نوح را" والعه" و همسر لوط را" والهه" یا" واهله" گفته‏اند «2».

به هر حال این دو زن به این دو پیامبر بزرگ خیانت کردند، البته خیانت آنها هرگز انحراف از جاده عفت نبود، زیرا هرگز همسر هیچ پیامبرى آلوده به بى‏عفتى نشده است، چنان که در حدیثى از پیامبر اکرم ص صریحا آمده است،" ما بغت امرأة نبى قط":" همسر هیچ پیامبرى هرگز آلوده عمل منافى عفت نشد" «3».

خیانت همسر" لوط" این بود که با دشمنان آن پیامبر ع همکارى مى‏ کرد، و اسرار خانه او را به دشمن مى‏ سپرد، و همسر نوح نیز چنین بود.

" راغب" در" مفردات" مى‏گوید:" خیانت" و" نفاق" یک حقیقت است، جز اینکه" خیانت" در مقابل" عهد و امانت" گفته مى‏شود، و نفاق در مسائل دینى.

تناسب این داستان با داستان افشاى اسرار خانه پیامبر ص نیز ایجاب مى‏ کند که منظور از خیانت همین باشد.

به هر حال آیه فوق امیدهاى کاذب افرادى را که گمان مى‏کنند تنها ارتباط با شخص بزرگى همچون پیامبر ص مى‏ تواند مایه نجات آنها گردد (هر چند در عمل آلوده باشند) قطع مى‏کند، تا هیچکس از این نظر براى خود مصونیتى قائل نشود، لذا در پایان آیه مى‏گوید:" به آنها گفته مى‏شود با سایر دوزخیان وارد جهنم شوید" یعنى میان شما و دیگران از این نظر هیچ امتیازى نیست!.

تفسیر نمونه، ج‏24، ص: 300تا302

______________________________
(1)" قرطبى" جلد 10 صفحه 6680.

(2)" روح المعانى" جلد 28 صفحه 142 (بعضى نیز نام همسر نوح را" واغله" یا" والغه" گفته‏اند).

(3)" در المنثور" جلد 6 صفحه 245.

۹۳/۱۰/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
تمشک اوجی

تولی و تبری

لعن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی