تمشک اوجی

می نویسم پس هستم

می نویسم پس هستم

آخرین مطالب
پیوندها

شهادت یا وفات حضرت فاطمه معصومه س ؟!

دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶ ب.ظ

طآ مز :

شهادت یا وفات ؟!


مؤلف بحرالانساب علت‏ بیمارى حضرت را مسموم شدن ایشان در ساوه ذکر مى‏کند، همانگونه که برادران آن بانو در این شهر به شهادت رسیدند و در اثر سمى که به بانوان کاروان داده شد، «فاطمه صغرى‏»(س) قبل از «فاطمه کبرى‏، حضرت معصومه سلام الله علیها» در روستایى از روستاهاى آشتیان به شهادت رسید.


در بحرالانساب آمده‏است:

«اما ستى فاطمه ملقب به معصومه خاتون دختر امام کاظم علیه السلام علو مرتبه زیاده از حد بیان است، در سال دویست و یک هجرى زمان ولایت عهدى حضرت امام رضا علیه السلام با برادران خود فضل و على و جعفر و هادى و قاسم و زید با بعضى از برادرزادگان و چند خدمه از بغداد به عزم دیدار برادر عازم خراسان شدند. بعد از طى طریق چون به شهر ساوه که یک منزلى قم است، رسیدند ملحدان ساوه خبر شدند، در صدد اذیت‏برآمده، با امام‏زادگان محاربه کردند، آخرالامر تمامى امامزادگان که بیست و سه نفر بودند شهید شدند، چون اهالى قم خبر یافتند، بشتافتند، وقتى رسیدند که امام‏زادگان شهید شده بودند، آنها را دفن نموده، ستى فاطمه را با خدم و حشم به شهر قم بردند...»


حمله حرامیان بنى‏ عباس در ساوه به کاروان حضرت فاطمه معصومه(س) و شهادت مردان کاروان و مسموم کردن بانوان از سوى برخى دیگر از مورخان نیز تایید شده است.


استاد جعفر مرتضى عاملى بر این عقیده است که حضرت فاطمه معصومه(س) در این تهاجم به دست عباسیان مسموم شده است.


«لسترنج‏» هم در کتاب «جغرافیاى تاریخى سرزمینهاى خلافت‏شرقى‏» به مسمومیت کریمه اهل بیت اشاره نموده‏است. تاکید او و دیگران به مسمومیت کریمه اهل بیت‏ ، شهادت آن بانوى مکرمه امرى مسلم و غیر قابل انکار مى‏نماید.


از علل پذیرش قول مؤلف بحرالانساب در مورد حمله حرامیان بنى‏ عباس به کاروان مدینه و شهادت‏مردان کاروان، وجود آرامگاههایى از فرزندان امام کاظم(ع) در شهر ساوه‏است.


حمدالله مستوفى وقتى از شهر ساوه یاد مى‏کند، به یادآورى مزارها و مشهدهاى شهر پرداخته، به تربت امامزاده اسحاق اشاره مى‏نماید:

«... و از مزار اکابر و اولیا تربت‏شیخ عثمان ساوجى و بر ظاهر آن به جانب شمال مشهد سید اسحاق بن امام موسى الکاظم رضى الله عنهما است...»

اسحاق بن‏ موسى بن‏ جعفر(ع) یکى از اولاد ذکور امام کاظم(ع) است که نام وى در کتب انساب میان فرزندان امام هفتم ذکر شده است.

على اکبر تشید از مزار دیگرى در ده کیلومترى شهرستان ساوه بنام امامزاده هارون قدس سره یاد مى‏کند، نامش در کتب انساب در ردیف پسران امام کاظم(ع) ذکر شده است.


#شب_شهادت ، #اخت_الرضا ، #فداها_أبوها ، #کریمه_اهل_بیت ، #بهشت_قم ، #گنبد ، #حرم_مطهر


#یا_فاطمة_المعصومة_إشفعی_لنا_فی_الجنة

۹۳/۱۱/۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
تمشک اوجی

حضرت معصومه(س)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی