بنا به احادیث معتبر شیعه، تعیین کنندگان زمان ظهور امام زمان مهدی موعود عج، کذاب هستند و از آنها با عنوان کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ نام برده میشود.
در کتاب مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) ص861 و 862 و 863 آمده است:
نیز شیخ طوسى در کتاب غیبت از فضیل بن یسار (1) روایت نموده که گفت:
از امام محمد باقر علیه السّلام پرسیدم: آیا ظهور صاحب الزمان وقت معینى دارد؟
فرمود: کذب الوقّاتون کذب الوقّاتون کذب الوقّاتون
آنها که وقت آن را تعیین مى کنند دروغ گفتند، دروغ گفتند، دروغ گفتند!
زیرا علم خداوند بر علم آنها که این گونه اوقات را تعیین میکنند، غلبه دارد خداوند بموسى بن عمران علیه السّلام وعده داد که تا سى شب بمیقات پروردگار برود، و بعد ده روز بر آن اضافه کرد در حالى که نه خود موسى پیشبینى ده روز اضافى را میکرد و نه بنى اسرائیل.
بهمین جهت هنگامى که سى شب گذشت و موسى برنگشت بنى اسرائیل گفتند موسى ما را فریب داد و بالنتیجه گمراه گشتند و گوساله سامرى را پرستش کردند
و هم در آن کتاب از منذر جواز نقل مى کند که امام ششم فرمود:
آنها که وقت ظهور را تعیین مى کنند دروغ گفتند (دروغگو هستند) ، ما نه وقت گذشته را تعیین مىکنیم و نه وقت آینده را.
و هم در کتاب مزبور بسند مذکور از عبد الرحمن بن کثیر روایت میکند که گفت: من در خدمت امام جعفر صادق علیه السّلام نشسته بودم که مهزم اسدى آمد و عرض کرد قربانت گردم: ظهور قائم آل محمد که انتظار آن را میکشید کى خواهد بود؟
فرمود: اى مهزم! طول میکشد: اى مهزم!
کذب الوقّاتون و هلک المستعجلون و نجا المسلّمون و الینا یصیرون
آنها که وقت آن را تعیین میکنند دروغ میگویند و آنان که براى ظهورش شتاب می نمایند به هلاکت میرسند و آنان که تسلیم قضاى الهى می باشند نجات می یابند، و بالاخره بسوى ما باز میگردند.
در غیبت نعمانى نیز این حدیث را بدو سند دیگر از آن حضرت نقل میکند على ابن بابویه در کتاب «امامت و تبصره» بسند دیگر هم آن را روایت کرده است.
پ.ن:
(1) فضیل بن یسار از مردم بصره و از شاگردان دانشمند حضرت امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهما السلام است. دانشمندان شیعه او را از فقهاء بلند قدر و راویان موثق و مردى بزرگوار مى دانند.
در رجال کشى مى نویسد: هر وقت حضرت صادق او را مى دید می فرمود: هر کس می خواهد یکى از مردان بهشتى را ببیند: به فضیل بن یسار نگاه کند!
و فرمود: فضیل از اصحاب پدر من است، و من دوست مى دارم که آدمى اصحاب پدرش را دوست بدارد. قاسم بن فضیل و علاء بن فضیل پسران او، و محمد بن قاسم نوه او همه از بزرگان شاگردان ائمه و راویان ثقات بوده اند.
منبع:
________________________________________
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى - دوانى، على، مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، 1جلد، اسلامیه - تهران، چاپ: بیست و هشتم، 1378 ش.
________________________________________
متن عربی حدیث
در کتاب الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص368 آمده:
الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْخَزَّازِ عَنْ عَبْدِ الْکَرِیمِ بْنِ عَمْرٍو الْخَثْعَمِیِّ عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لِهَذَا الْأَمْرِ وَقْتٌ فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّ مُوسَى ع لَمَّا خَرَجَ وَافِداً إِلَى رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَى الثَّلَاثِینَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ قَدْ أَخْلَفَنَا مُوسَى فَصَنَعُوا مَا صَنَعُوا فَإِذَا حَدَّثْنَاکُمُ الْحَدِیثَ فَجَاءَ عَلَى مَا حَدَّثْنَاکُمْ بِهِ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ وَ إِذَا حَدَّثْنَاکُمُ الْحَدِیثَ فَجَاءَ عَلَى خِلَافِ مَا حَدَّثْنَاکُمْ بِهِ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ تُؤْجَرُوا مَرَّتَیْنِ
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ.
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ مِهْزَمٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَخْبِرْنِی عَنْ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِی نَنْتَظِرُ مَتَى هُوَ فَقَالَ یَا مِهْزَمُ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ هَلَکَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ.
_______________________________________
کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - الإسلامیة)، 8جلد،ص 369 دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
_______________________________________